torsdag 20 september 2012

Ädelostpannacotta

God morgon! Fredag och en ledig dag för 80% av familjen. Min vän Cicci kommer om en timme och vi ska äta en god frukost och se lite film för att fira våra födelsedagar, så där en månad senare. Ikväll kommer syrran med familj så idag är det massor som ska hinnas med.

Ett recept från förra veckans Halv åtta hos mig. Jag erkänner. Jag kände mig skeptisk till den här. Men det var gott. Påminner om ostbricka med någon slags marmelad. Ta ordenligt med stekta äpplen ovanpå och gör inte så stora portioner.


Ädelostpannacotta

5 dl grädde
0.5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
150 g ädelost
3 st gelatinblad

äpple
smör
kanel
socker

Blötlägg gelatinbladen.
Värm upp grädden tillsammans med socker och vaniljsocker.
Smula sedan ner osten efter smak och låt osten smälta ordentligt. Ta av från plattan, tillsätt sedan gelatinbladen och rör runt så de smälter.
Häll sedan upp i glas och låt svalna några timmar.
Skala och skär äpplet i mindre bitar. Stek i smör, några nypor socker på och pudra över kanel. Toppa pannacottan med detta.

-Mama Skogly ♥

5 kommentarer:

  1. Vilket intressant recept! Har aldrig sett pannacotta med ädelost! :)
    Svar på din fråga:
    Man kan köpa havtornspulver bl a på www.barpulver.se :)
    Ha en toppen fredag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Det låter spännande med ädelost i! Stekt äpple passar säkert bra till!

    SvaraRadera
  3. Shit vad mycket gelatin man ska stoppa ner i pannacottan. Borde väl funka med bara ett också, funderar jag. Spännande recept. Ska nog prova på det, fast i en liten annan mer glassig tappning ;)

    Drogs in här för att jag tyckte att din banner var så otroligt färgglad och fin. När jag läste att du jobbar i Kåge blev jag extremt sugen på Kåge-kaka... Min man är från Skellefteå, förr brukade vi hänga där en del och vi var alltid tvungna att fara förbi Kåge för att inhandla bröd innan vi begav oss söderut igen.

    //Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de fina orden. Så kul att du känner till stället. Kågekaka, det är grejer det!

      Radera
  4. Hej
    Ser att ni gillar havtornspulver och förstått hur nyttigt det är. Om ni behöver mera är ni välkommna att beställa mera av mig. Vänligen Fredrik Larssen
    www.larssens.se

    SvaraRadera