torsdag 28 februari 2013

Dumlekladdkaka

Det var min tur att fixa a-lagsfikat och det blev en snabb smörgåstårta, en LCHFvariant till mig och den här dumlekladdkakan (recept från Frostrosor). Den gjorde jag på tisdag kväll så det inte skulle bli så stressigt. Det blev stressigt. Rotade runt bland vinterklädslagret för att hitta en annan barnoverall till Love, stövlar, galoner mm. Efter ett tag tyckte jag att det var konstigt att äggklockan inte ringt, det var ju ett bra tag sedan jag satte in den i ugnen. Den hade ringt. Och alfred hade sagt till mig. Stabilt. Så det var bara att göra en ny på onsdagkväll och ge torrisen till kidsen. De blev glada. Inte jag.

Nu har i alla fall sportlovet börjat. ÄNTLIGEN! Mat ska förberedas och bilen ska packas. Ikväll drar vi till svärmor och svärfar och husvagnen i några dagar. Men vi ses här inne som vanligt, om ni vill.

Happy Friday!



Dumlekladdkaka

100 g smör
1 påse Dumlekolor (120 g)
2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl mjöl
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
½ tsk salt

Smält smöret och dumlekolorna i en gryta. Vispa ägg och socker. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt. Häll i smör -coh dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Uch, stressa är inte bra...tur att du är ändå märkt att något är på tok i tid...
    Härligt med sportlov!
    Ha en toppen fredag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Ja, ibland är det lite för mycket! Dumlekladdkaka låter otroligt gott! Ha ett fint sportlov!

    SvaraRadera