fredag 15 mars 2013

Kycklingfiléer med bacon- och persiljetopping i mumsig sås

En av mina närmaste och bästaste (det heter så) vänner, Cicci kom och hälsade på idag. Vi go way back från gymnasiet och har hängt ihop sen dess. Inte lika ofta nu, men när vi väl träffas har vi trevligt som fan. Oftast handlar det om fredagslunch med film, och så även idag. Vi sås Sinister och jag skrek rakt ut någon gång si så där.

Det jag även vill berätta om bästaste Cicci är att hon borde få en bragdmedalj. Hon har gjort en totalförändring i sitt liv och gjort en gastric bypass. Nästan halva Cicci är borta, men tur att hon är samma goda vän inuti. Cicci har haft en svårare väg genom livet än många av oss andra och hon är fenomenal på att skriva. Hon har en blogg där hon skriver både fantatiskt och rörande om operationen, hemskheter och annat:

http://www.svartnonsens.se/

Bra jobbat Cicci. Jag är stolt över dig och älskar dig, min vän.

Här kommer hur som haver receptet på det jag bjöd henne på, en variant av vandringsreceptet kyckling i sambalsås (utan sambal).



Kycklingfiléer med bacon- och persiljetopping i mumsig sås

4 port

4 kycklingfiléer
salt och peppar
2 dl creme fraiche
2 dl grädde
2 stora vitlöksklyftor
1 hönsbuljongtärning
2 msk soja
1 msk fransk senap
färsk persilja
2 paket bacon

Tina kycklingen. Salta och peppra. I med dem i en ugnsfast form. Klipp och stek baconet. På med bacon och klippt persilja över kycklingen. Blanda creme fracihe, grädde, riven vitlök, hönsbuljongtärning, soja och fransk senap i kastrull. Koka upp. Slå över kyllingen. In i ugnen på 175 grader i ca 1,5 timme. Lägg över folie om den får för mycket färg.






-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar