onsdag 18 december 2013

Mariannechokladkola

Idag är det min sista dag innan jag går på julledighet. Jag hade egentligen tänkt jobba imorgon och vara med i julshowen, men Kågeskolan får klara sig utan mig. Hoppas nån spelar in den så man får se den i alla fall... Har problem med nacken så jag har haft svårt att sova i veckan. Igår la jag mig just före 20.00 och nu har jag sovit som en klubbad säl fram tills nu. Jag behövde det, helt enkelt.

Goda kolor med crunchig mint. Slog in dem som små paket och gav några till mina grannar som present när vi var bjudna på glöggmingel. Max tyckte jag var dum som gav bort dem.

-Du ska ju spara dem till dina barn!



Mariannechokladkola

ca 30 st

2 dl grädde
3 dl socker
100 g smör
1 dl sirap
4 msk kakao
1 krm salt

25-30 Mariannegodisar

Krossa godisarna i mortel.
Blanda grädde, socker, smör, sirap, kakao och salt i stor kastrull. Koka ihop, rör om då och då.
Låt blandningen bli 124 grader eller testa att göra kulprovet.
När den nått 124 grader, dra åt sidan och rör ner godiskrosset.
Slå upp i bakplåtspappersklädd form. Låt stelna och ställ kallt. Skär upp i lagom stora bitar och slå in i papper.





-Mama Skogly ♥

4 kommentarer: