tisdag 25 februari 2014

Vaniljbullar

Dagen i backen har varit god. Vi hade lite problem med att få igång eldarna eftersom veden var sur. Men till slut gick det. Alla som ville fick burgare. Sen tittade även solen fram, så det var riktigt najs. Några av kollegorna fick smaka dessa godbitar.

Här kommer receptet på goda bullar. Mina blev lite degiga, kanske skulle ha haft dem inne ännu längre än vad som står i receptet. Eller gjort några fler så de blev mindre. Det kan ni ju tänka på om ni vill testa dessa. Jäkulskt god fyllning i alla fall.

UPPDATERING: Min vän Cecilia gjorde 46 bullar på receptet och det blev bra. Så då vet ni...



Vaniljbullar

50 g jäst
3 dl mjölk, ljummen
1,5 dl strösocker
1 krm salt
3 ägg
225 g rumsvarmt smör
11-13 dl vetemjöl

Fyllning:
150 g smör
1,5 dl florsocker
1 msk vaniljsocker

Dekorering:
1 ägg
Pärlsocker

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt mjölken och blanda tills jästen löst sej.
Tillsätt socker, salt, ägg, smör och vetemjöl, lite i taget.
Knåda degen kraftigt i några minuter.
Låt degen jäsa i 40min.
Fyllningen: blanda ihop alla ingredienser. Klicka ut ca 25 små högar på en tallrik och ställ in i frysen medan degen jäser.
Knåda igenom degen och dela den i ca 25bitar. Gör en boll av varje och lägg i aluminiumform( har även testat vanlig bullform. De gick men blev något flottiga)
Ställ dessa på en plåt.
Ta ut smörklickarna från frysen och tryck en bit i varje bulle. Låt smöret tina medan du värmer upp ugnen.
Sätt ugnen på 250 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda bullarna i 6-9min mitt i ugnen.
Låt dom kallna på galler .

OBS! Detta är originalreceptet, jag hade kunnat tänka mig att göra fler och mindre för mina blev lite degiga.

(Vad lagar du till middag ikväll)





-Mama Skogly ♥

4 kommentarer: