onsdag 11 juni 2014

Marinerad fläskfilé

Idag säger jag hejdå till min klass och kommer att grina som en liten gris. Det är konstigt hur nära varandra man kan komma, men jag har haft dem i många ämnen, följt dem i 3,5 år, följt med på klassresa, och vi har skrattat och gråtit tillsammans. Fantastiskt roligt har vi haft. Jag kommer att sakna dem. :(

Innan jag nu börjar lipa framför datorn så här på morgonkvisten, så är det dags för ett recept också. Det har jag fått av min kollegas fru, Åsa. Det var med i Norran och var ett förslag till studentbuffén. Funkar naturligtvis även på t ex dopbuffé eller till konfirmation eller varför inte på midsommarbordet?



Marinerad fläskfilé

2 kg fläskfilé
1,5 dl matolja
1,5 dl soja
5 hackade vitlöksklyftor
4 tsk svartpeppar
5 tsk grillkrydda
ett paket fryst gräslök

Sätt ugnen på 200 grader. Lägg köttet på bakplåtspapper och stek det i ugn till 70-72 grader. Skär köttet i skivor.
Gör en marinad av matolja, soja, vitlök, peppar, grillkrydda och gräslök. Låt marinera några timmar. Vänd påsen då och då.
Ta upp filén och låt den rinna av. Servera köttet kallt till en varm potatisgratäng och sallad.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: