lördag 13 december 2014

Hemmagjord Baileys

Glad lucia! Ska strax iväg på brunch med tjejerna så jag har faktiskt inte ätit nån frukost. Däremot har jag gjort några flaskor av den här. Den är så löjligt, fjantigt god så den kommer att göras varje jul. Ni som hängt med ett tag har sett den här förut. Men om någon har missat den kommer den här i repris. GÖR DEN!

Blir även väldigt uppskattad som gåbortpresent.


Hemmagjord Baileys

knappt 1 liter

3 äggulor
1 msk snabbkaffepulver
3 dl florsocker
2,5 dl Renat
1 tsk vaniljarom (jag tog 1 tsk vaniljsocker)
3 msk mörk rom (jag tog ljus rom, Bacardi)
4 dl vispgrädde

Lägg äggulorna i en bunke, och rör samman dem med kaffepulvret med hjälp av en gaffel. (Jag använde Nescafé.) Rör samman Renat och florsocker i en annan bunke, börja med att röra ut florsockret med en dl Renat, och spä sedan på med resten av spriten. Blanda ner vaniljarom, rom och ägg&kaffe-röra, och vispa lite grann med elvisp så att allting löser sig och blandar sig fint. Häll i grädden, och ta eventuellt något varv till med vispen så att det blandar sig. Sila. Häll upp på steriliserad flaska, och ställ in i kylen. Den ska serveras kall, gärna med en isbit. Håller just under 1 vecka i kylen.
(recept Bara en kaka till)


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar