onsdag 17 december 2014

Varm kronärtskocksdipp

Vaknar upp med ont i halsen och tät näsa... Nu ska ni se att man ska gå och inleda lovet med att bli sjuk. Nä, nu målar jag f-n på väggen. Håll tummarna att det är nåt temporärt, är ni snälla.

Idag ska Love få följa mig och vara hjälplärare. Det blir spännande!

Jag vill inte nämna några namn. Men någon uttryckte det som att "kronärtskockor låter som något som smakar som döden". Samma "någon" tyckte sedan de här dippen var jättegod. Så kan det gå! Den är god. Jättegod. Så då vet ni. Try it, I dare ya!


Varm kronärtskocksdipp

1 burk kronärtskockor (ca 400 g)
2 dl creme fraiche
2,5 dl parmesan + 1,5 dl ovanpå
1 vitlöksklyfta
2 msk persilja, fryst
salt och peppar
tabasco

Hacka kronärtskockorna och blanda allt. Toppa med riven parmesan. In i ugnen i 200 grader i ca 20-25 minuter.

Till servering:
rostade pitabrödssnibbar

Pitabrödssnibbar

3 pitabröd
rapsolja
flingsalt

Dela bröden i två halvor. Pensla med rapsolja och på med flingsalt. Skär i trekanter och lägg på bakplåtspapper. In i ugnen på 225 grader i ca 5 minuter. Håll koll. De ska bli krispiga.



-Mama Skogly ♥

6 kommentarer:

  1. Så gott det låter! Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Hahaha, ja men på allvar, ordet kronärtskocka... för mig som är väldigt Svensson i min mat så är det här exotiskt. Så till den milda grad att det får mig att tänka på jord, mörker och andra hemskheter. Döden med andra ord. :)
    Att det sedan skulle visa sig vara löjligt gott var hur otippat som helst.
    Du är grym på det här med att laga gott.
    Bli inte sjuk nu! Några timmar kvar, sedan jullov.
    Ses vid 17-tiden!

    SvaraRadera
  3. Det här gjorde jag i helgen! Megagott!
    Blandade i lite jalapeños också (saxade lite från montazamis recept på liknande röra från buffé) och det blev hur gott som helst. Det här ska lagas fler gånger i sommar. Nästa gång ska jag blanda i kronärtskockshjärtan som legat i kryddolja.

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att höra! Tack för tipset! Ha en fin dag du med!

      Radera