måndag 27 april 2015

Blomkåls- och broccolisoppa med västerbottensost

Jag är sjukskriven igen eftersom rösten inte höll för att jobba med. Jobbade måndag till onsdag och pratade sen med Umeå som sa att jag ska få komma på en ny undersökning där. Det skulle ta 1-2 veckor och jag skulle sjukskriva mig fram tills dess. Så nu är jag sjukskriven fram till och med nästa onsdag och har fått en tid till Umeå. Den 25 MAJ!!! Det är ju hur långt bort som helst! :( Ska även få tid hos en logoped som ska hjälpa mig med rösten. Hoppas det här ordnar sig nu. En gång för alla.

Över till recept. Gjorde en väldigt god soppa som serverades med spännande spett.


Blomkåls- och broccolisoppa med västerbottensost

1 kg blomkål
0,5 kg broccoli
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 liter vatten
2,5 dl grädde
3 grönsaksbuljongtärningar
svartpeppar
1 msk fryst persilja
1 msk fryst gräslök
citronsaft
1-2 dl västerbottensost

Skär blomkålen och broccolin i mindre bitar. Koka mjuka i vatten och häll av.
Fräs hackad gul lök och riven vitlök.I med blomkålen och broccolin.
Slå i vatten och grädde. I med buljongtärningar, svartpeppar, persilja och vitlök.
Mixa soppan i mixer och slå tillbaka i kastrullen. Låt koka upp. Smaka av med citronsaft och sist i med osten.
Servera gärna med spett med t ex soltorkade tomater, salami, oliver, minimozzarella.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Vilken god soppa, ser väldigt gott ut! Hoppas det ordnar sig med rösten.

    SvaraRadera