söndag 30 augusti 2015

Linssoppa med ingefära

Godmorgon. Har sovit så himla risigt nu ett bra tag. Jag måste kanske ringa vårdcentralen och be att de kollar om det är karpaltunnelsyndrom. Vaknar ca 50 gånger per natt (om det ens förslår) vissa nätter och ibland har händerna domnat bort. Skrutt. Känner att man inte ha så mycket på pluskontot att ta av efter att man hostat i ett halvår... Nåväl.

Är med i månadens middagstips hos Min lilla kokvrå. Månadens tema var ingefära. Så det här blev mitt bidrag. Fick receptet från Gittan på jobbet. Det blir en rejäl laddning så jag fyllde frysen med matlådor. Gott!


Linssoppa med ingefära

3 gula lökar
3 morötter
3 vitlöksklyftor
3 msk riven ingefära
3 tsk curry
3 burkar krossade tomater
3-4 grönsaksbuljongtärningar
3 dl sköljda röda linser
2,5 burkar kokosmjölk
2 lime

Till servering:
persilja eller koriander
gott bröd

Hacka löken, riv morötterna grovt, riv vitlöken fint. Fräs mjuka i smör.
Riv ingefäran fint och i med det, curry, krossade tomater, grönsaksbuljong och linser. Blanda och koka 5 minuter.
Sänk värmen och i med kokosmjölk. Pressa i saften från 2 lime.
Koka tills linserna är mjuka.
Servera med färska kryddor och ett gott bröd.



-Mama Skogly ♥

4 kommentarer:

  1. Vilken god soppa! Hoppas du får hjälp och kan sova på nätterna.

    SvaraRadera
  2. Förmodligen för hög anspänning i din muskler. Prata med Pär S att få låna en cd Stresshantering del 1 som just handlar om muskelavspänning. Unna dig att slappna av i 7 dagar med muskelavspänningen och ta sedan de andra delarna också. Den första är på 30 min. men de andra är bara cirka 10 - 15 min. Jag rekommenderar detta - du kommer förmodligen att sova mycket bättre sen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du, för tipset. Ska absolut prova. Har ringt sjukgymnasten också.

      Radera