måndag 21 september 2015

Laxgratäng med dill- och persiljeost

Konstigt. Förra veckan var jag nästan på väg att ge upp både instagram och bloggen. Det händer så ibland att jag funderar varför jag egentligen håller på med bloggen och varför jag lägger ner så mycket tid, själ, hjärta och ekonomi på det här. Sen fick jag lite ny energi igen när jag var hos syrran i helgen, så nu är bloggen fulladdad med nya recept. Vilken tur att man kan ändra sig!

Gjorde en urgod laxgratäng idag. Snabbt tillagad och uppskattad av familjen. Lite längre ner vill jag också tipsa om skönaste ponchon, köpt på Ica Maxi för 249:-, skynda köpa! Och de löjligt goda, gula vindruvorna "Cotton candy" från Ica selection. Sååå söta och krispiga.

Ha en fortsatt fin måndagskväll, kära läsare!


Laxgratäng med dill- och persiljeost

4-6 port

6 laxfiléer
salt
svartpeppar
4 dl grädde av valfri fetthalt
150 g Arla färskost dill och persilja
2 msk chilisås (ketchupvarianten)
1 fiskbuljongtärning
2 äggulor
lite riven västerbottensost
fryst dill

Till servering:
ris och en god sallad

Salta och peppra laxen, lägg i ugnsform.
Vispa ihop grädden med färskosten, chilisåsen, smulad buljongtärning och äggulor.
Slå detta över laxen.
Strö över vb-ost och in i ugnen på 225 grader i 20 minuter.
Koka riset och gör en sallad under tiden.
Ta ut formen och pudra lite dill över. Servera!







-Mama Skogly ♥

4 kommentarer:

  1. Men vilken tur då! Jag är inte alltid duktig på att skriva här, vilket är synd. Men jag är inne här varje dag och ibland många gånger på en dag om jag planerar mat för nåt speciellt tillfälle. Vi verkar ha samma intresse för goa, gojsiga röror!!

    Stor kram och jag hoppas du fortsätter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack rara du! Jag blir så glad och varm i hjärtat. Det är för såna som du som man fortsätter. Kram på dig!

      Radera
  2. Jag har nyss börjat följa dig Erika. Tack för alla fina recepttips! Jag gjorde laxgratängen i onsdags, jättegod! Den kommer jag definitivt att göra många gånger till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att höra! Vad glad jag blir. Och välkommen hit!

      Radera