torsdag 7 januari 2016

Chili con carne

Det blev en tripp till akuten igår. Handleden var supersvullen och jätteond när jag vaknade, så jag gav upp. Efter röntgen visade det sig att handleden faktiskt är bruten, så det blev gips. 4-6 veckor ska jag lalla omkring med det. Jag hoppas det värsta ska gå över snart, för det går ju knappt att sova som det är nu. Och så ska jag till tandläkaren idag, för att laga den andra plomben som gått sönder. Stabil start på 2016...

Men nu över till nåt roligare. Chili con carne satt finemang efter all julmat!


Chili con carne

800 g köttfärs
1 stor gul lök
2 msk tomatpuré
2 tomater
3 vitlöksklyftor
3 buljongtärningar
1 msk chilipulver (lite drygt)
1 tsk paprikapulver
1-1,5 tsk spiskummin
1 msk pizzakrydda
3 dl vatten
2 burkar vita bönor i tomatsås

Bryn köttfärsen i smör. I med hackad lök, tomatpuré, hackad tomat, riven vitlök, buljongtärning, chilipulver, paprikapulver, spiskummin, pizzakrydda och vatten. Låt puttra 45 minuter under lock. Kolla vätskan regelbundet, så den inte torkar ur.
Smaka av med salt och peppar. Häll i vita bönor i tomatsås och låt bli varmt.
Servera med t ex guacamole, riven ost, hackad gurka, tomat, rödlök och nachos.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Stackars dig, men krya på dig. Hoppas inte recepten blir lidande. Hoppas på en godare fortsättning för dig.

    SvaraRadera