lördag 20 februari 2016

Fiskgryta med smak av saffran

Det var längesen jag gjorde den här fiskgrytan, och av nån anledning kom jag på att det var dags att göra den igen. Den är ju bara sååå god. Fick till och med Cicci att smaka en mussla. Ja, det är ju 2016. Jag gilar den hotti hotti, så jag kickade ner ganska mycket sambal också, men det kan man skippa.


Fiskgryta med smak av saffran

4 pers

400g torskfilé
300g laxfilé
½ purjo
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 ½ tsk tomatpuré
1 ½ tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2 ½ dl torrt vitt vin
1 ½ fiskbuljongtärning
2 ½ dl grädde
1 dl creme fraiche
2 dl vatten
1 pkt saffran
sambal efter smak
300 g räkor med skal
1 burk musslor, 150g

1.Tina fisken, strimla purjon, hacka löken.
2.Smält smör i gryta, fräs löken tills den mjuknat. Pressa i en vitlöksklyfta. Blanda i tomatpuré, timjan, basilika och salt. Fräs en kort stund.
3.Tillsätt vin och buljongtärning. Koka ett par minuter.
4.Häll i grädde, creme fraiche, vatten, sambal och saffran. Sjud i 15 minuter.
5.Skär fisken i mindre bitar, ca 5 cm. Lägg dem i grytan och sjud i ca 7 min, tills fisken blivit fast.
6.Skala räkorna.
7.Lägg räkor och musslor i tallriken och häll över soppan.
8.Serveras med vitlöksmajonnäs och baguette.


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar