torsdag 23 juni 2016

Rabarbersaft

Love och jag var bjudna till min bloggkompis Erica för en vecka sedan. Hon bjöd på fish 'n' chips som var magiskt god. Jag fick med mig massor av godsaker hem, bl a denna goda rabarbersaft!


Rabarbersaft

2 kg finskuren rabarber
2 tvättade och fint skurna citroner
3 msk citronsyra

frysta jordgubbar

9 dl socker per avrunnen saft
( jag tar inte så mycket socker, jag kanske har 5-6 dl, smaka av eftersom, smaken ska ju passa dig)

Lägg finskuren rabarber och citronerna i en rymlig bunke el hink.
Fyll på med kallt vatten så det täcker ( jag la en tallrik över rabarberns så dom hölls nere).
Rör nercitronsyran.
Ställ kallt i ett dygn, ta bort citronerna annars tycker jag att citronsmaken tar över.
Lägg ner några frysta jordgubbar ( mest för färgen )
Låt stå i kylen ett dygn till.
Sila saften.
(spara rabarbermassan o koka en god kompott)
Mät upp saften.
Tillsätt socker och värm tills sockret smält.
Skumma saften.
Häll upp på flaskor.
Förvaras svalt.
Späd med vatten vid servering.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: