lördag 1 oktober 2016

Asiatisk sallad med räkor och apelsin

Hej hopp från Lycksele camping. Det har sinat i receptbanken, därav de glesa blogginläggen. Jag har helt enkelt inte hunnit laga nån spännande mat den här veckan och inte heller veckan innan. Men jag hoppas på ett lite lugnare tempo nästa vecka så jag kan leverera lite ny inspiration. Nu ska vi strax gå iväg på en långpromenad till Lycksele marknad. Ha en fin lördag, kamrater!

Min kollega Emma tipsade mig om den här förrätten. Väldigt fräsch och smakrik. Till detta serverade vi ett vitt vin, se mer info nedan. Jag tyckte det var lite för sött, jag gillar mer torra viner, men snubben på bolaget rekommenderade detta till. Anette tyckte det passade perfekt.


Asiatisk sallad med räkor och apelsin

6 port

3 apelsiner (spara skalen med fruktkött i, till dressingen)
750 g räkor med skal (300 g skalade)
1,5-2 mango (den frysta funkar också)
3 avokado
1,5 liter blandad sallad
0,75 dl hackad gräslök

Marinad:
3 msk pressad apelsinsaft
ca 1 dl rapsolja
1,5 tsk fransk senap
1,5 msk vitvinsvinäger
3 tsk honung
1,5 tsk färsk riven ingefära
0,5 krm cayennepeppar
ca 1,5 tsk salt

Tina och skala räkorna.
Filéa apelsinerna, spara skalet till dressingen.
Tärna mangon eller använd den frysta, redan tärnade.
Marinera räkor, apelsin och mango i dressingen i ca 3 timmar i kylen.
Vid servering, lägg upp sallad på tallrikar, toppa med de marinerade räkorna, avokadon och mangon, dekorera med gräslök.
Servera med valfritt, gott bröd.



Hubert Beck Nr 12105
Réserve du Chevalier Pinot Gris , 2015

99:- Flaska , 750 ml


Druvig smak med liten sötma, inslag av honung, röda äpplen, persika, vitpeppar och mandarin. Serveras vid cirka 8°C till rätter av fisk eller fågel, gärna med asiatiska inslag.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: