söndag 6 november 2016

Vietnamesiska vårrullar

En dag när jag kände mig riktigt hängig ringde min vän Erica och ville att jag skulle komma förbi och hämta en kasse hos henne. Den var fylld med ett asiatiskt smörgåsbord. Vietnamesiska vårrullar, vegetariska vårrullar, köttfärsfyllda vårrullar, dumplings, sötsur sås, frikadeller i tomatsås, ja massor med gott! Så kändes det genast mycket bättre! Tack Erica! Du är fantastisk!

Tyvärr blev fotona på allt utom vårrullarna suddiga och det upptäckte jag när det var försent och allt var uppätet. Grrr.


Vietnamesiska vårrullar

rispapper
morot
gurka
sugarsnaps
avokado
paprika
vitkål
groddar
risnudlar, gjort enl anv på paketet
räkor i lag
olivolja
chili flakes
fryst mango
salladsblad

Skär moroten i ca 10 cm långa, smala stickor.
Skrapa ur kärnorna/mitten av gurkan och skär i 10 cm långa, smala stickor.
Skär sugarsnapsen i stickor, även avokadon och paprikan.
Strimla vitkålen.
Slå av lagen från räkorna och marinera räkorna och mangon med olivolja och chili flakes.
Häll sedan i ett durkslag och låt marineringen rinna av.
Värm vatten i en stekpanna, fingervarmt räcker.
Doppa rispappret i vattnet, pappret ska bli mjukt.
Lägg pappret på en skärbräda.
Fyll på med grönsaker och nudlar.
Lägg i räkor och mango.
Vik in kanterna och rulla ihop till en rulle.
Lägg rullen i ett salladsblad.
Servera japansk soja eller sweet chili till.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: