fredag 24 februari 2017

Spröd skaldjurspaj

Paulina och Anette bjöd på den här übergoda pajen när vi var i Ostvik för ett tag sedan. Och jag, min klant, hade glömt kameran hemma. Så gör man bara inte! Den var så god så jag var tvungen att göra den hemma så att jag kan dela med mig till er. Så håll i er, här kommer receptet. Kanske något till mellomyset ikväll? Det är ju faktiskt i min hemstad Skellefteå!


Spröd skaldjurspaj

Pajskal:
125 g smör
3 dl vetemjöl
1 litet ägg
1,25 dl riven västerbottensost

1. Smält smöret på låg värme. Lyft bort kastrullen och rör i mjöl, ägg och ost till en deg.

2. Tryck ut degen i en form med löstagbar kant, ca. 24 cm. i diameter. Sätt formen i frysen i
15 minuter. Värm under tiden ugnen till 225 grader.

3. Nagga i botten på pajskalet och grädda i ca. 15 min. Låt kallna.

Fyllning:
2 burkar kräftstjärtar
500 g räkor med skal
3 dl. creme fraiche
2-3 msk riven pepparrot
1/2 msk pressad citron
1 burk röd stenbitsrom
salt och peppar
1 kruka plocksallad

1. Skala räkorna. Låt kräftstjärtarna rinna av. Spara några räkor och kräftstjärtar till garneringen.

2. Rör i hop creme fraichen, pepparrot och pressad citron. Blanda i kräftstjärtarna, räkorna, röd stenbitsrom utom 2 msk som sparas till garneringen. Smaka av med salt och peppar.

3. Lägg ut salladsblad i botten på pajen. Fördela fyllningen över.

Garnering:
1 avokado
2-3 msk svart stenbitsrom
100 g kallrökt lax i skivor
körsbärstomater
dill
citron
kräftstjärtarna, räkorna och den röda stenbitsrommen

1. Skala avokadon och skär i klyftor.

2. Rulla laxen till rosor.

3. Dela körsbärstomaterna och fördela all garnering över pajen.

4. Fördela dill över det hela.




-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar