torsdag 3 augusti 2017

Sushistrutar

God morgon! Vilken fin födelsedag jag hade. Cicci kom och vi åt lyxfrukost, vi köpte pizza och såg två filmer. Sen kom Anette och Robert och vi käkade dessa sushistrutar (en riktig hit) och såg The following. Det som är bra med sushistrutar är att alla får plocka det de vill ha och välja och vraka. Jag fick superfina presenter men det som fick mitt hjärta att klappa mest var det jag fick av en av mina pojkar. Han hade scrappat ett eget kort och där utlovades det en trerätters middag. Snyft.

Receptet på rättika- och morotssalladen kommer lite senare.


Sushistrutar

salmalax eller annan sushilax
räkor
surimisticks
stenbitsrom
edamamebönor
avokado
sushiris
wasabi
srirachamajonnäs
rättika- och morotssallad
gurka
noriblad
inlagd ingefära
japansk soja

1. Koka sushiriset enligt anvisningar och låt bli kallt.

2. Plocka det du vill ha och lägg i noriblad. Rulla ihop till en strut.

3. Häll i japansk soja och ringla över srirachamajonnäs.

Först drack vi bubbel och snacksade på citronmarinerade, benfria sardiner från Portugal.







Ruppertsberger Nussbien Nr 5901
Riesling Kabinett , 2016, Tyskland
79:-, Flaska , 750 ml

Ungdomlig, druvig smak med liten sötma, inslag av päron, honung, äpplen och citrus. Serveras vid cirka 8°C till fisk- och skaldjursrätter, gärna med heta asiatiska inslag, eller som sällskapsdryck.


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar