tisdag 19 september 2017

Krämig köttfärspaj med vitlöksost

I fredags gjorde jag en jättegod paj som var enkel att tillreda. Har man köttfärssås klar i frysen går den här göra på ett litet kick eftersom man då slipper ett moment. Och så har vi sett "It" på bio! Efter många om och men så fick vi ihop en biodejt. Massor av chockinslag och snyggt filmad. God insats av Bill Skarsgård och några mardrömmar fick jag inte heller. Jag ser fram emot del 2 redan!


Krämig köttfärspaj med vitlöksost

1 rulle smördeg

Köttfärssås:
400 g köttfärs
2 msk tomatpuré
1 köttbuljongtärning
svartpeppar
vatten

Osttäcke:
2 dl creme fracihe
1 Creme bonjour grekisk vitlök
150 g riven ost (spara lite till gratinering)

1 tomat
pizzakrydda
resten av osten

1. Fräs köttfärsen. I med tomatpuré, köttbuljong, svartpeppar och lite vatten. Låt puttra så vattnet kokar in.

2. Gör oströran genom att blanda creme fracihe med vitlöksosten. Rör sedan ner det mesta av den rivna osten.

3. Täck en ugnsform med smördegen och nagga. Förgrädda i 200 grader i 10 minuter. Platta till när den är färdig om det behövs.

4. Fyll pajskalet med köttfärssåsen och bred sedan ut ostblandningen. På med skivad tomat och pizzakrydda. Avsluta med resten av den rivna osten.

5. In i ugnen i 200 grader i 30 minuter. Servera med en god sallad.






-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Pajen ser så god ut och osttäcket låter krämigt och gott. Jag har inte sett filmen och vet inte om jag vågar :)

    SvaraRadera