söndag 28 januari 2018

Blodapelsinmarmelad

Sweet Sunday. Igår var vi bjudna till Erica på födelsedagslunch. Det var sushi i mängder, en gryta med friterad abborre i sötsur sås, vårrullar och efterrätter. Det blev ingen middag för mig igår kan jag säga. Eftersom jag är en klant så glömde jag systemkameran hemma. Så tyvärr får ni inga foton att kika på. Istället får ni det här receptet, även det från Erica.


Blodapelsinmarmelad

ca 13dl

1 kg blodapelsiner
3 dl vatten
1 kg syltsocker ( jag tog 1/2 kg syltsocker)
2 tsk vaniljpulver

1. Tvätta apelsinerna noga i varmt vatten. Skala av det yttersta gula på skalet på hälften av apelsinerna. Hacka skalen fint, i med bitarna i en matberedare.

2. Skär bort det vita som är kvar av skalet från apelsinerna. Skär fruktköttet i mindre bitar, ta bort kärnorna. Lägg i matberedaren. Kör med intervall.

3. Lägg apelsinmoset i en kastrull, tillsätt vattnet, syltsockret och vanilj. Värm upp under omrörning tills sockret smält.

4. Koka marmeladen i minst 15 min utan lock.

5. Dra kastrullen från värmen och skumma marmeladen väl.

6. Häll upp i varma rena burkar. Förvaras mörkt och svalt.

Recept från Ericas meny.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: