måndag 2 april 2018

Smörgåstårta med räk & kräftost, tonfisk och krabba

Hoppas ni haft en glad påsk. Själv har jag gått och tappat blogginspirationen, därav så långa mellanrum mellan inläggen. Jag har massor av recept och foton men inte kommit mig för att skriva in dem i bloggen. Jag ska försöka ta mig i kragen.

Den här smörgåstårtan gjorde vi i påsk. Den blev riktigt god. Gör smörgåstårtan dagen före så den hinner bli saftig. Och så ett boktips längst ner.


Smörgåstårta med räk & kräftost, tonfisk och krabba

smörgåstårtbröd (till 4 lager)
330 g Kavli räk & kräftost
200 g tonfisk i vatten
170/120g salladskrabba
2 dl creme fracihe
1 dm purjolök
3 msk majonnäs
citronpeppar
4 kokta ägg
salt

Bred utanpå tårtan:
grädde
majonnäs
kaviar

Till garnering:
apelsin
kiwi
physalis
skalade räkor
kokta ägg
gul paprika
rom

1. Bred räk & kräftosten på två lager.

2. Blanda tonfisk, salladskrabba, 2 dl creme fraiche, hackad purjo, 3 msk majonnäs, citronpeppar, 4 hackade kokta ägg, salt. Bred detta på två lager.

3. Vispa grädde och blanda ner lite majonnäs och kaviar efter smak. Bred runt tårtan.

4. Garnera den.




Strimmor av hopp av Ruta Sepetys

"De förde bort mig i nattlinnet." Lina är bara femton år när Sovjets hemliga polis en kväll tvingar sig in i deras hus och för bort hela familjen. Lina, hennes mamma och lillebror skiljs från pappan och tvingas upp i en smutsig tågvagn och inleder den långa resan till ett fångläger i det kalla och ogästvänliga Sibirien. Här måste de arbeta hårt under outhärdliga förhållanden och varje dag är en kamp för att överleva. Det är svåra år och det är bara deras viljestyrka, kärlek och hopp som får Lina och hennes familj att ta sig igenom dagarna. Men är det nog för att de ska överleva? Strimmor av hopp är en modig, brutalt ärlig och vik­tig bok om en relativt okänd händelse under andra världskriget som kommer att ta andan ur dig och inte lämna dig oberörd.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: