onsdag 23 januari 2019

Paj med halloumi och bacon

Det här receptet hittade jag i en facebookgrupp jag är med i. Den blev riktigt god måste jag säga. Alla i familjen gillade den. Jag gjorde om receptet något och här kommer min version.


Paj med halloumi och bacon

Pajdeg:
1,5 dl vetemjöl
1,5 dl grahamsmjöl
0,75 dl olja
0,5 dl vatten
0,5 tsk salt

Fyllning:
200 g halloumi
1 pkt bacon
0,5 purjolök
65 g babyspenat

Äggstanning:
2 ägg
2 dl grädde
3 dl riven västerbottensost
halverade plommontomater

Till servering:
sallad
vitlökssås

Pajdegen:
1. Blanda alla ingredienser till pajdegen och tryck ut i pajform. Kyl 30 minuter.

2. Nagga botten och förgrädda i 200 grader i 10 minuter.

Fyllningen:
1. Skiva purjon, skär halloumin i bitar, klipp baconet i småbitar.

2. Stek halloumin i smör tills den fått färg.

3. Stek baconet och löken. När det fräst nästan färdigt, vänd ner babyspenaten.

4. Lägg fyllningen i pajskalet.

Äggstanningen:
1. Vispa ihop ägg, grädde och vänd ner riven ost.

2. Slå äggstanningen över pajen och på med halverade tomater.

3. In i ugnen i 200 grader i ca 30 minuter.




-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Paj är så gott. Det var ett tag sedan jag gjorde paj, tack för inspiration!

    SvaraRadera