söndag 17 februari 2019

Havrekex

I helgen hade jag tänkt baka havrekex men min fina kompis Erica (Ericasmeny) förekom mig och lämnade en alla-hjärtans-påse fylld med godsaker. Bland annat dessa goda kex. Tack bejb!

Har ni inget för er vid 15-tiden så kan ni ju skicka mig en tanke. Jag ska nämligen till tandläkaren och dra en tand. Uäää!


Havrekex

1 kg havregryn och
1,2 l mjölk ska stå och svälla i ett halvt dygn först

Därefter tillsätter man:
300 g smält smör
3 dl socker
2 påsar hjorthornssalt
ca 12 dl vetemjöl

1. Knåda ihop med degkrokar eller liknande tills allt tagit ihop och sedan knådar man den en stund på mjölat bakbord.

2. Dela degen i ca 6 delar.

3. Ta en del och kavla ut rätt tunt.

4. Ta en kruskavel och kavla ett par varv.

5. Ta en rund form och stansa ut kex.

6. Lägg kexen på en plåt med smörpapper och grädda i mitten av ugnen på 250 grader i ca 5-7 min eller tills kexen får lite färg.

7. Ta ut dem och lägg dem på ett galler för att svalna.



-Mama Skogly ♥

3 kommentarer: