söndag 3 februari 2019

Yakiniku

Näe. Nu får det sluta snöa! Jag vet inte ens om jag kommer att ta mig ut genom dörren för det har drivit så mycket. Komsi komsi våren! Komsi komsi!

Ojsan smjojsan så gott det här blev!


Yakiniku

4 port

400 gram entrecôte
1 msk sesamfrö
50 gram salladslök
0,5 msk rapsolja

Sås:
2 msk vitlök
1 msk färsk ingefära
0,75 dl japansk soja
0,5 msk sesamfrö
1 tsk sambal oelek
1 msk socker

Tillbehör:
3 dl jasminris
50 gram salladslök
1 kruka färsk koriander
lime

Koka ris enligt anvisning på förpackningen.

Sås:
1. Skala och riv vitlök och ingefära och blanda med soja, sesamolja, sambal oelek och socker i en skål.

Yakiniku:
1. Skiva köttet tunt och lägg ner i såsen. Låt stå och dra i 5 min.

2. Strimla all salladslök. Lägg undan salladslöken till toppingen.

3. Hetta upp en stekpanna med olja rykande het. Stek köttet med såsen på hög värme i ca 3-4 min. Tillsätt salladslök och sesamfrön och stek ytterligare i 1 min.

Tillbehör:
Toppa yakinikun med koriander och strimlad salladslök. Servera med nykokt ris och lime.

(recept från Tasteline)



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Jag har sett på sociala medier att både ni i Sverige och Finland fått mycket snö. Ha en bra start på veckan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Hoppas du får en bra vecka!

      Radera