måndag 24 juni 2019

Pizzetta bianca med örter och parmaskinka

Hej! Hoppas ni alla haft en glad midsommar. Min firades i samarbete med goda vänner, god mat och en ziljarrd mygg. Och jag kan tala om att det KLIAR! Vi tackar ändå Lycksele för en trevlig helg. Nu mellanlandar jag hemma några timmar innan jag drar vidare till Valliden. Där har blixten slagit ut internet så vi får se hur det blir med bloggandet.

Plockmat (världens bästa) hos syrran och vi gjorde urgoda minipizzor. Hur gott som helst.


Pizzetta bianca med örter och parmaskinka

1 påse färdig surdegspizzadeg
1 schalottenlök
1 vitlöksklyfta
30 g rucola
1 dl plockad färsk basilika
1 msk färsk timjan
½ dl olivolja
1 påse riven mozzarella och cheddar

Till servering:
parmaskinka
crema di balsamico

1. Sätt ugnen på 250°.

2. Dela pizzadegen i 6 delar och forma till pizzor. Lägg på plåt.

3. Skala och hacka schalottenlök och vitlök. Hacka rucola och basilika grovt och fräs mjuka med lök, vitlök, timjan och olivolja.

4. Strö över ost på pizzorna och lägg örtröran på. Grädda i nedre delen av ugnen ca 12 min.

5. Toppa med parmaskinka och garnera gärna med extra örter och rucola. Ringla crema di balsamico över.












-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: