tisdag 5 maj 2020

Paj med rotfrukter, keso och västerbottensost

Ericas meny la ut receptet på en paj som verkade smaskelismaskens. Så det var ju bara till att testa då jag gillar att inspirera OCH inspireras av andra. Jag var lat och köpte färdig deg och förgräddade inte den. Min matberedare har gått och dött döden... Till detta serverade jag varmrökt lax och en romsås. Men den funkar utmärkt med en sallad bara om man vill äta vegetariskt. Eller till grillat.


Paj med rotfrukter, keso och västerbottensost

Pajdeg:
100 g smör
2 1/2 - 3 dl vetemjöl
ev 3 msk kallt vatten

Fyllning:
ca 500 g grovt rivna morötter
2 grovt rivna potatisar
1 liten kålrot, grovt riven
1 dl finhackad purjolök
1 dl hackad röd paprika
1 grönsaksbuljongtärning+ 4-5 msk vatten
smör

200 g keso
1 dl grädde
2-3 ägg
2 dl grovt riven västerbottenost
örtsalt
svartpeppar

cocktailtomater

1. Nyp ihop ingredienserna till pajdegen och tryck ut den i en form med löstagbar kant.

2. Picka degen med en gaffel och förgrädda pajskalet i 175 grader ca 10 min.

3. Under tiden fräser du morötter, purjo, potatis, kålrot och paprikan i lite smör eller olja.

4. Hacka ner buljongtärningen och strö över rotsakerna och häll över lite vatten. Låt puttra ihop lite och dra sen stekpannan och låt svalna lite.

5. Blanda keso, ägg, grädde och ost, vänd ner rotsakerna ooch vänd runt.

6. Fyll det förgräddade pajskalet, garnera ytan med halverade cocktailtomater, in med pajen i ugnen och vrid upp tempen till 225 grader. Grädda mitt i ugnen i 30-40 min.






-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Gott! Har varit sugen på paj länge nu, måste laga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag misstänker att den här skulle falla dig i smaken. :)

      Radera