lördag 6 juni 2020

Foliebakad sparris med kryddsmör

Mina grannar kom över med färsk vit sparris nyplockad från Österlen. Och som den matnörd man är så blir man ju salig. Dammade av det här receptet jag bloggat om tidigare som jag fått av min ex-kollega Eva. Min timjan hade dock torkat ut så jag tog oregano och persilja istället. Mums!

Den fina bubbelflaskan fick jag av Elisabet som varit student hos mig sedan i januari. Hon är en hejare på återbruk och köpte ett broderi på loppis. Hon var dock bara ute efter ramen men sparade broderiet till något. Och hur fint blev inte det här?


Foliebakad sparris med kryddsmör

1 port

2-3 vita sparrisar
en ordentlig klick smör
salt
peppar
en nypa socker
färsk basilika
färsk timjan
3 tunna skivor citron

Till servering: ett gott bröd som värms upp just innan servering

Förkoka sparrisen i lättsaltat vatten i 2-3 minuter.
Låt sparrisen svalna.
Smöra i mitten av dubbla folieark. Lägg sparrisen på smöret och på med salt, peppar och socker.
Sockret har man för att ta bort lite beska som kan finnas i vit sparris.
Klicka över lite till smör och lägg på basilika och timjan, sedan skivor av citron.
Vik ihop foliepaketet som en väska, så det blir plats för ånga inne i paketet.
Var försiktig, så inte foliet går sönder och allt det goda rinner ut.
Skjuts in i ugnen på 225 grader ca 15 minuter.
Värm brödet just innan servering.
Käka på dirren och njuuuuut!





-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: