tisdag 8 juni 2021

Sparris med tryffelmajonnäs och pinjenötter

Nu är betygen satta och det känns skönt. Vi är inne på upploppet så det är bara att kötta på, in i kaklet. Förberedande av blogginlägg har fått stå åt sidan så nu börjar mina inlägg sina. Maten är lagad och fotad, men jag har varken hunnit redigera bilderna eller skriva recepten på bloggen. Men det kanske dyker upp lite ork och tid till det också. Vi får se. Det är fortfarande lite trädgårdsfix kvar innan jag kan sätta mig med det.

Jag fick färsk sparris av våra grannar som varit i Skåne. Rejäla sparrisar måste jag säga. Det blev en riktigt god förrätt av de gröna. Magiskt gott.


Sparris med tryffelkräm och pinjenötter

färsk grön sparris
tryffelkräm (se recept nedan)
parmesan
pinjenötter
balsamicokräm
svartpeppar

1. Ta bort nedersta delen av sparrisen. Stek i smör en stund med salt.

2. Rör ihop tryffelmajonnäsen enligt nedan.

3. Rosta pinjenötterna i torr stekpanna tills de fått färg.

4. Lägg upp sparrisen på ett fat. Ringla över tryffelmajjo. Hyvla över parmesan och strö över nötterna. Avsuta med några varv av pepparkvarnen.

Tryffelmajonnäs:
Hellman´s majonnäs
tryffelolja efter smak
några droppar citronsaft
salt
ev liiite vatten

Blanda majonnäs med några droppar tryffelolja efter smak. I med lite citronsaft och smaka av med salt.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: