torsdag 26 januari 2023

Benitas smörgåstårta

Min kollega Benita tipsade om den här smörgåstårtan. Den kalasade Cicci och jag på under ett seriemaraton. Och sen kalasade fler på den dagen efter. Gött! Och så måste ni kika längre ner på min kompis Ericas fantastiska praliner. Riktigt proffsiga. Och riktigt goda. Hennes blogg heter ericasmeny.blogg.se.


Benitas smörgåstårta

2 förpackningar Jubileumskaka

Lager 1:
leverpastej
1 klick creme fraîche
ca 1/2 pkt philadelphiaost
lite bostongurka

Lager 2:
1 skink-ost
lite hackad skinka ovanpå

Lager 3:
1 burk skagensröra

Runt om:
3 dl grädde
0,5 dl kaviar (typ Kalles)

Garnering:
krossade ostkrokar
vindruvor
räkor
ost
skinka
tomat
gurka
rom

1. Mosa ihop leverpastej med creme fraiche, philadelphiaost och bostongurka. Bred ut över första brödlagret.
2. Lägg på nästa bröd och bred ut skinkost. Hacka lite skinka och på med det.
3. På med nästa bröd och bred ut skagenröra.
4. Vispa grädde och vänd ner kaviar. Bred runtom hela tårtan.
5. Krossa ostkrokar (jag brukar använda en stor fryspåse och mosa med en kavel) och fördela runt om. Lämna dock kanterna längst ut på toppen av tårtan så fastnar vindruvorna bättre.
6. Dekorera tårtan. Låt gärna stå över natten så blir den saftigare.





-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Så fin tårta och vilka fina praliner, wow! Jag blev så glad för din kommentar på min blogg. Hälsa sonen och tacka :)

    SvaraRadera