tisdag 1 juni 2010

Italiensk lax med rostade grönsaker

Ett recept jag hittade på Charlotte Perellis blogg, men kommer ursprungligen från Arla.

Ingredienser:
4 port

4 bitar skinn och benfri laxfile´, ca 500 gram
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 dl crème fraiche tomat & basilika (jag tog med fetaost och soltorkade tomater istället)
Grönsaker:
800 g paprika, rödlök, zucchini
1/2 bulk sardeller à 50 g.
50 g rumstempererat smör
1 pressad vitlöksklyfta



Gör så här:
Sätt ugnen på 225°. Kärna ur paprikan och skala löken. Skär alla grönsakerna i bitar och lägg dem på ett ugnsäkert fat. Hacka sardellerna och blanda dem med smör och vitlök. Klicka det över grönsakerna.



Stek dem i nedre delen av ugnen i ca 20 min. Lägg laxen ovanpå grönsakerna. Salta och peppra. Stek i ytterligare 10 min. Ta ut fatet och klicka crème fraiche tomat & Basilika över laxen.



Stek ytterligare 5 min i ugnen. Tips: Smöret kan förberedas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar