fredag 13 januari 2012

Ägglikörtryffel

Eftersom jag hade gjort hemmagjord ägglikör så kände jag mig mer eller mindre tvungen att testa detta recept som jag hittade inne hos Växelhäxan.


Mörk tryffel:
150 g mörk choklad
1 dl vispgrädde
1 tsk honung
1 msk smör
1,5 msk ägglikör


Vit tryffel:
150 g vit choklad
0,5 dl vispgrädde
1 tsk honung
0,5 msk ägglikör


Garnering:
25 g mörk blockchoklad


Klä en liten form, ca 12x18 cm med plastfolie (jag tog en avlång sockerkaksform).
Mörk tryffel: hacka chokladen fint. koka upp grädden tillsammans med honung och smör. häll blandingen över chokladen och rör tills den smält. blanda ner ägglikören, häll smeten i formen och släta ut den. Låt svalan i rumstemperatur och ställ sedan in formen i kylen tills tryffeln stelnat, ca 1-2 timmar.Gör sedan den vita tryffeln.
Vit tryffel: hacka chokladen fint. Koka upp grädden tillsammans med honungen. Häll blandningen över chokladen och rör tills den smält, Blanda ner ägglikören och häll smeten över den mörka tryffeln i formen. Låt stelna minst i 5 timmar i kylen . Smält sedan chokladen och ringla över tryffeln när du tagit upp den ur formen. Skär upp i lagom stora bitar.

-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar