fredag 24 februari 2012

Trattkantarellsoppa med gorgonzola

Till fredagens lunch kapade jag ett Halv 8 hos mig-recept. Det blev för j**ligt gott. Hello, säger jag bara. Synd att jag bara gjorde halv laddning... Som vanligt gjorde jag om receptet så jag bjuder er på min variant.


400 g färska rensade trattkantareller (eller 35 g torkade)

2 msk smör

1 st gul lök
0.5 st vitlöksklyfta
, pressad
8 dl vatten

2 st tärningar svampbuljong
3 dl vispgrädde

2 krm salt

1 krm svartpeppar
50 gorgonzolaost (jag tog Magor- gorgonzola varvad med mascarpone)
0.5 dl vitt vin
1 msk kapris
0.5 st citron, pressad
3 msk crème fraiche
1 tsk vitvinsvinäger

1 msk fryst basilika
1-2 tsk sambal

Blötlägg svampen om den är torkad. Lägg sedan undan några stycken till garnering. Hacka löken och riv vitlöken, stek i smör. I med svampen. Bryn en stund. I med resten av ingredienserna och låt koka ihop. Häll soppan i matberedare och mixa. Häll upp i kastrullen igen och värm upp. Häll upp i skålar och garnera med svampen och ev färska basilikablad.


-Mama Skogly ♥

1 kommentar: