torsdag 19 april 2012

Chokladkolapaj

Den här gjorde min systerdotter Hanna till påsk och det mina vänner, blev en mäktig pjäs. Nästan som godis. Kanske skulle det bli gott att blanda ner lite krossad Marianne i den vispade grädden till? Hur många tårtan räcker åt är svårt att svara på beroende hur stor bit man tar. En liten rackare räcker. God var den i alla fall.


Botten:
60 g osaltat smör
3 msk Dansukker Flor med chokladsmak
4 dl krossade digestivekex

Kolakräm:
3 dl socker
3 msk sirap
150 g mörk choklad
3 dl grädde
150 g smör

Botten:
Smält smöret. Blanda kexsmulor, flor med chokladsmak och det smälta smöret. Tryck ut kexsmulet i en form med löstagbar kant. Låt stelna i kylskåp.

Kolakrämen:
Blanda alla ingredienser till kolakrämen UTOM smöret i en hög kastrull, ej allt för vid nertill. Koka långsmat tills den tjocknat ordentligt, ca 30-40 minuter. Rör i matfettet och låt svalna. Häll över botten och låt stelna. Servera med grädde och gärna färska bär.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Man riktigt ser hur god den här är, åhhh :)

    SvaraRadera
  2. Oh, sååå gott! Med mitt sockerberoende hade jag kunnat trycka i mig hela pajen! Otroligt smaskigt! :)
    Ha en fin dag!
    //Lana

    SvaraRadera