fredag 13 april 2012

Frasig rulle med skinka och svamp

Här kommer ett gammalt och väl använt recept ur min mors gömmor. Det var en ständigt återkommande bjudrätt som tillagades till allt från konfirmation till födelsedagar. Oj, så gott det var. Tyvärr har jag aldrig hittat åt hennes recept, men för någon dag sedan kom jag att tänka på den av någon anledning. Här hemma gick den vid namnet ”Ingrids frasiga rulle” så jag googlade ”frasig rulle” och kom över ett recept som det mycket väl skulle kunna ha varit. I mammas recept gjorde man en deg, men jag ville förenkla det så jag använde färdig smördeg. Till detta goda serverade vi en cous cous-sallad och min stående favvosås., creme fracihe med vitlök, fransk senap, sambal, salt och peppar.


8-10 port.

1 färsk smördegsrulle

Fyllning:
1 burk champinjoner 400g/230g (alltså burken väger 400 men innehåller 230 g svamp)
1,5 hg rökt skinka
1 medelstor hackad gul lök
1 tsk vetemjöl
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl finhackad persilja
1 krm timjan
1/4-½ tsk salt
peppar
1 ½ dl grädde
1 äggula

Till pensling & garnering:
äggvita & sesamfrön


Strimla skinkan och hacka löken. Stek svamp, skinka och lök. Strö över mjölet och rör om. Tillsätt vitlök, persilja och kryddor samt 1 dl av grädden. Låt detta småputtra till nästan all grädden kokat in.
Vispa ihop resten av grädden med äggulan och rör ned. Låt detta koka upp under omrörning och smaka av. Det ska bli en fast röra, ganska kryddstark.
Låt fyllningen bli kall.

Lägg blandningen i en sträng mitt på smördegsplattan.

Vik över långsidorna och nyp till ordentligt. Vänd rullen försiktigt så att skarven kommer neråt.
Vispa upp ägget och pensla rullen. Grädda mitt i ugnen tills ytan fått fin färg, 20-30 min.

Ugn 225 grader.






-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar