söndag 23 december 2012

Kinesisk köttfärsröra i pitabröd

Här hemma på Hökvägen har nu hela familjen gått på lov. Tyvärr gick Love och fick hög feber igår så han ligger utslagen. Hoppas ingen annan ska drabbas nu. Jag sätter min tillit till havtornsjuicen och håller tummarna.

Det här gick hem hos hela familjen, kan jag säga. Fast Max satte nog i halsen när jag sa att det var vitkål i... Svampen åt bara jag av och min man fick en vitlökssås med massor av sambal till istället. Han tyckte det var hur gott som helst och vill absolut att denna ska göras fler gånger. Barnen åt med gurka och ketchup till.

Köttfärsröran är low carb vänlig och väldigt god.


Kinesisk köttfärsröra i pitabröd

4 port

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
300 g vitkål
100 g champinjoner
300 g köttfärs
1 köttbuljongtärning
2 krm salt
1 krm peppar
1 msk kinesisk soja
1 röd paprika
6-8 pitabröd
1 dl crème fraiche
2 msk sweet chilisås

1.Skala, halvera och skär löken i skivor. Skär vitkålen i strimlor. Skär champinjonerna i skivor. Fräs grönsakerna i en stor stekpanna. Lägg grönsakerna åt sidan.
2.Stek färsen 3-4 minuter. Smula ner köttbuljongtärningen under stekningen. Tillsätt salt och peppar.
3.Tillsätt grönsakerna och soja. Avsluta med att röra ner solrosskotten.
4.Värm pitabröden enligt anvisning på förpackningen. Fyll pitabröden med köttfärsröran och servera med crème fraiche blandat med sweet chilisås.


-Mama Skogly ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar