söndag 27 januari 2013

LCHF pizzabotten med keso

Fredagsmys förra veckan och hemmagjord pizza. Killarna fick testa Santa Marias tortillapizzabottnar. Det funkade bra, men de är ju så små så man måste köpa två paket för att alla ska bli mätta. Vi använde även deras tomatpizzasås på squeezeflaska. Jag stal 56kilos recept på pizzabotten till mig och fick mig några matlådor på köpet. Mycket gott! Barnen fick välja vad de ville ha på sina pizzor och göra sina egna.

Har ni inte testat fetaost på pizzan så gör det bums!


LCHF pizzabotten med keso

1 plåt 4 portioner

198 kcal, 2 g kolhydrater per portion.

3,75 dl (samma i vikt) keso
3 ägg
2,25 msk fiberhusk
2 dl riven parmesan

Mixa allt utom osten med stavmixer, rör ner osten och smeta ut på bakplåtspapper.
Grädda i 225 g (eller t.o.m 250) ca 15 minuter tills bottnen blivit gyllenbrun. Ta sedan ut den och lägg på dina ingredienser och grädda sedan klart på lite högre värme i ca 15 minuter.

Jag gjorde fyra olika pizzor, då behöver man inte bli less på matlådorna:

1. tomatsås, köttfärssås (från frysen), skivad tomat, bacon, beasås, fetaost, mozzarellaost, vanlig ost

2. tomatsås, salami, svarta oliver, tomat, fetaost, mozzarella, vanlig ost

3. tomatsås, skinka, tomat, räkor, pizzakrydda, fetaost, mozzarella, vanlig ost

4. tomatsås, köttfärssås, curry, ost





-Mama Skogly ♥

1 kommentar:

  1. Låter som ett mycket gott botten! Feta gillar jag också på pizza!

    SvaraRadera