fredag 19 april 2013

Basilikakyckling med citron och fänkål

Här kommer gårdagens middag i form av ett recept (från Elle Mat & Vin). Så sjukt gott! Klockrena smaker helt i min stil. Jag bara måste göra det här igen, snart! Det går inte förställa sig hur fänkålen kan smaka så gott. SJUKT GOTT! Prova det här, kamrater!

Jag gjorde en portion och använde mig av kycklingklubba som fick vara inne ca 35 minuter och bytte ut oljan mot smör så det blev ett kryddsmör istället för en oljeblandning.



Basilikakyckling med citron och fänkål

Huvudrätt

Tid: ca 40–50 minuter

"Detta skulle lika gärna kunna vara Jamie Oliver. Så rent, så enkelt, så smakrikt, så… genialiskt…"

1 hel stor kyckling (ca 1,5 kg), styckad i portionsbitar eller 4 stora bröstbitar (à 200 g) av god kyckling
1 citron
1 stor knippa basilika, gärna av en grövre typ med mycket smak
2 vitlöksklyftor
olivolja (till form och stekning)
1 tsk salt
1 tsk nymalen svartpeppar
3–4 medelstora fänkål

Till servering:
färsk bladspenat, minimozzarella och cocktailtomater

Sätt ugnen på 200°. Tvätta och riv det yttersta gula på citronen. Hacka basilikan och vitlöken. Blanda detta med citronraspet och en rejäl skvätt olivolja, så det blir en röra. Smaksätt röran med 1 tsk salt och 1 tsk peppar.

Lyft på skinnet på kycklingen och peta in så mycket du kan av röran. Gnugga in resten i och runt kycklingbitarna.

Smörj en ugnsfast form med olja. Skär fänkålen i klyftor och bottna formen med dem. Lägg kycklingen ovanpå fänkålen och fördela det sista av kryddröran över.

Droppa generöst med olivolja över alltsammans. Ugnsstek i ca 20 minuter, beroende på hur stora dina kycklingbitar är. Kontrollera att köttet är genomstekt.

Servera gärna med en sallad på minimozza-rella, cocktailtomater och färsk bladspenat. Salta och peppra och droppa olivolja över





-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Mmm...underbart gott! Jag sparar receptet! Helt i min smak! :)
    Ha en fin lördag!
    Kramar!
    //Lana

    SvaraRadera