måndag 14 oktober 2013

Parisersmörgås (parisare)

Dessa gjorde min mamma massor med gånger när jag bodde hemma och jag minns att jag tyckte de var supergoda. Max och jag gjorde dem till min familj förra veckan. Kidsen såg mer än skeptiska ut, men de åt upp med god aptit. Funkar även low carb om man gör dem som biffar. Receptet är från spisa.nu, men jag hade lite mer rödbetor än vad som står i receptet och barnens gjorde jag utan kapris.



Parisersmörgås (parisare)

4 port

Smör 3,0 msk
Nötfärs 400,0 gram
Grädde 1,0 dl
Gul lök 1,0 st liten
Rödbetor (inlagda) 2,0 styck
Kapris 2,0 msk
Formbröd (skivat) 4,0 styck
Salt & svartpeppar

Tillbehör:
Ägg 4,0 styck
Sallatsblad 4,0 blad

1.Finhacka lök och rödbetor och blanda ner detta i färsen tillsammans med kapris, salt och peppar. Häll i grädden och rör runt.
Skölj sallad och låt rinna av.

2.Hetta upp matfett i en stekpanna. Stek brödskivorna på medelhög värme tills de är gyllenbruna på ena sidan.

3.Lägg på ett lager färs på brödets stekta sida. Hetta upp stekpannan igen och lägg brödskivan med färsen nedåt mot pannan. Stek på medelvärme i ca 4 minuter. Vänd och stek brödsidan någon minut.

4.Stek samtidigt äggen på medelvärme i någon minut, tills det har stelnat. Strö över salt och peppar. Servera smörgåsen med nystekt ägg och sallad.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Mmm...vad gott det låter! Man kan ju verkligen göra de lchf! Bara ta lchf-bröd! Detta måste jag testa! Alla ingredienser är het i min smak! Receptet sparas! :)
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera