måndag 20 januari 2014

Skorpor med västerbottensost

God morgon, kamrater! Det är tisdag och jag har en lång arbetsdag framför mig. Min klass ska ha café med underhållning på skolan ikväll. Släkt och vänner är inbjudna och de har bakat fika och förberett sång, dans och teater, allt för att tjäna ihop lite ståla till klasskassan. Jag har också lovat att underhålla med nåt, så det blir till att damma av en gammal stå-upp-grej.

Bjöd på dessa till a-lagsfikat i torsdags. Inte helt okladdigt och det var väldigt svårt att få ihop det till en deg. Jag gör nog inte om dessa. Men de var mycket goda...



Skorpor med västerbottensost

ca 20 st

4 ägg
100 g rumstempererat smör
6 dl mjöl
1 tsk salt
150 g färdigriven västerbottensost

Sätt ugnen på 175 grader. Separera äggen i två skålar, vitan i ena, gulan i andra. Vispa äggulorna poröst med smöret. Vispa vitorna till hårt skum.

Rör ner smör, salt och osten i äggulsskålen. Blanda väl. Vänd ner äggviteskummet och blanda tills degen tar ihop. Knåda inte, vänd ihop.

Forma två ovala "bullar", 2-3 cm höga och 15 cm breda, på bakplåtspapper, på en plåt med höga kanter, annars kan fett från osten rinna ner i ugnen. Baka i mitten av ugnen ca 35 minuter.

Ta ut plåten och låt svalna, skär i 2 centimeter breda, avlånga skorpor.
Sätt tillbaka plåten i avstängd ugn och låt stå över natten. Låt dem sedan torka av på hushållspapper, då de blir lite feta av den smälta osten. Lägg i burk.
(Recept från Allers)



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Ser goda ut! Lycka till ikväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det gick bra. Vi tjänade några tusen och eleverna var jätteduktiga.

      Radera