onsdag 15 oktober 2014

Snabb picknickkaka

Lovelov har slutat kräkas för ett bra tag sedan, men han är en slagen hjälte och ligger och sover ibland eller tittar på tv.

Själv är jag gravt understimulerad, så jag bakade en snabb kaka ur tidningen Hembakat. Jag hade ingen form som var 20 cm så jag tog en större, men bredde ut kakan lite mindre.

Jag: -Alfred, vill du smaka ur kakan?
Alfred: -Hm. Jag kan ta en liten bit på en tallrik. (smakar) Skippa tallriken. Jag tar hela kakan!


Snabb picknickkaka

Ca 10 bitar

1 ägg
1 dl strösocker
1 ½ tsk bakpulver
1 dl filmjölk
50 g smör, smält
2 ½ dl vetemjöl

Garnering:
kanel
pärlsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader. Klä en rund form, 20–22 cm i diameter med bakplåtspapper.
2. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och rör ihop allt till en slät smet.
3. Bred ut smeten i formen. Pudra kanel och strö pärlsocker över kakan.
4. Grädda kakan mitt i ugnen i 25–30 min. Känn med en provsticka att kakan är klar. Låt den svalna i formen. Lyft sedan upp kakan med papperet och bjud på fika eller packa ner den i picknickkorgen.



Loves nya mjukisdjur som pappa kom med i morse tillsammans med Djungelvrål och en Cola. Han heter Noa.


-Mama Skogly ♥

2 kommentarer:

  1. Ser ut som en smarrig kaka, vilket nummer av Hembakat hittade du den i?
    Gulligt nytt gosedjur, precis vad man behöver när man e magsjuk juh! :)
    /Trollmamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade receptet här:
      http://tidningenhembakat.se/bloggar/lindas-bakskola/snabb-picknickkaka/

      Radera