söndag 16 juli 2017

Isad rabarbersoppa

Så där ja. Nu är vi hemma igen efter en husvagnstripp på en dryg vecka. Nu är det dags att börja laga mat igen som kanske kan inspirera er. I husvagnen blev det lite enklare mat.

När jag besökte min bloggvän Erica på balkonghäng fick jag med mig den här söta soppan. Jag blandade ut den med lite rabarbercider så blev det en skön sommardrink. Cidern finns att köpa på Ica och Coop.


Isad rabarbersoppa

4 port

Dagen innan fryser du in delade jordgubbar i iskuber

(På med vatten över jordgubbsbitarna)

Soppan:
1/2 kg rabarber i bitar
några jordgubbar, blir så fin färg
7 dl vatten
1 1/2 dl socker
2 msk potatismjöl, lite vatten

Till servering:
citronmeliss
ev rabarbercider om du vill göra en sommardrink av den

1. Koka rabarber, jordgubbar och vatten i ca 5-10 min.

2. Sila bort rabarbern och jordgubbarna Och koka upp vätskan igen Med sockret.

3. Rör ut potatismjölet med lite kallt vatten och red av soppan.

4. Låt soppan svalna.

5. Kyl soppan och lägg i isbitarna vid servering.



-Mama Skogly ♥

3 kommentarer:

  1. Rabarber är så gott. Jag ska försöka göra en rabarersoppa som jag åt i restaurangen på Stora Karlsö om det funkar kommer det på bloggen:)

    SvaraRadera