tisdag 21 november 2017

Jordgubbsmousse

Igår var en riktigt tuff dag, måste jag säga. Det var många stänk av otur inblandade och så en tripp till öron-näsa-hals i Umeå. Tur att Cicci kunde ställa upp och köra mig för vädret var skrutt och jag är körrädd. Proverna visade inga fel på stämbanden, men tydligen hade jag en hinna på ena sidan som var där redan 2015. Vad det innebär vet jag inte riktigt. Men när jag blir hes ska jag vara tyst. Så var det med det. Idag hoppas jag på en otursfri dag!

Vi bjöd svärmor och svärfar på middag i helgen och den här jordgubbsmoussen fick bli avslutningen på den.

Recept från Allt om Mat


Jordgubbsmousse

6 personer

200 g jordgubbar
0,5 vaniljstång
0,5 dl strösocker
0,25 dl vatten
2 äggulor
2 msk honung
1 gelatinblad
2,5 dl vispgrädde

Garnering:
dubbelnougat
hallon eller jordgubbar

1. Blanda jordgubbar, vaniljstång, socker och vatten i en kastrull. Koka på svag värme till en kompott. Ta upp vaniljstången och mixa kompotten slät med mixerstav. Låt kallna.

2. Vispa äggulor och honung till ett krämigt skum, ca 5 min. Lägg gelatinbladet i kallt vatten ca 5 min.

3. Vispa grädden fluffig och fast. Smält gelatinbladet med lite grädde i en kastrull. Tillsätt lite av äggskummet. Blanda ner gelatinblandningen i äggkrämen.

4. Tillsätt kompotten och vänd sist ner grädden.

5. Fördela moussen i glas och ställ i kylen ca 2 timmar. Garnera moussen med dubbelnougat och hallon.



-Mama Skogly ♥

2 kommentarer: